Mika Riipi
Suomen pohjoisin kansanedustaja - Sodankylä ja Lappi.
24/05/2026
Viikonloppu meni taas mieltä elähdyttävissä talonpoikaishommissa täällä metsän keskellä - hyvää elämää!
Saman on muuten huomannut yhä useampi ruuhka-asukki ja moni maaseudun kylä on täällä Lapissa saanut ulkomaita myöten uusia asukkaita, yrittäjiä ja elinvoimaa. Tätä kehitystä tulisi nyt tukea jo hulluuden mittaluokat saaneen keskittämisen sijaan.
Luonto ja puhdas ympäristö ovat tulevaisuuden tärkeimpiä vetovoimatekijöitä. Pekka Juntti kirjoittaa osuvasti tästä kehityksestä kolumnissaan, linkki juttuun kommenteissa.
Häntä siteeraten ”Törsäilevällä ihmiskunnalla on tulevaisuudessa paljosta pulaa, m***a kaikkein eniten elävistä ekosysteemeistä. Olemme yhä riippuvaisia luonnosta.” Aamen.
22/05/2026
Viikossa puhkesi lehti, pääsky tekee pesää. Metsässä soi niin, ettei aurinkokaan enää malta käydä levolle.
21/05/2026
Sodankylässä hieno ja innostava tutkimusseminaari metsäsaamelaisuudesta; historiasta, kielestä ja identiteetistä. Toistasataa ihmistä ympäri Lappia paikalla, kattavia tutkijapuheenvuoroja ja vahva ajatus niin kielen kuin kulttuurin elvyttämisestä. Suuri kiitos järjestäjille, 1.8. sitten metsäsaamelaispäivät Sodankylässä - tulkaahan kaikki mukaan!
20/05/2026
Sote-valtuustosta toipuessa olen tullut entistä vakuuttuneemmaksi, että nyt pitäisi lopettaa tämä toimialakohtainen leikkiminen, näpertely ja näivettäminen. Tarvitaan alueiden Suomi; vain elinvoimaiset kunnat, alueet ja valtio - muut rönsyt leikataan pois. Samalla saneerataan valtaa kunnolla ministeriöistä alaspäin, räjäytetään nykyinen putkihallinto ja sallitaan kokeilut ja erilaiset mallit eri puolelle Suomea. Mahdollistetaan kasvu, turvataan palvelut ja säästetään miljardi tai kaksi. Miltä kuulostaisi?
Linkki Maaseudun tulevaisuuden juttuun kommenteissa.
Tänään salissa vesilain muutoksia - pientä edistymistä pienten laitosten osalta, m***a isossa kuvassa eteneminen vaelluskalojen osalta aivan liian verkkaista. Nyt tarvittaisiin vauhtia ja maksajaksi haitan aiheuttaja, oletteko samaa mieltä?
18/05/2026
Paria minuuttia vaille 12 tuntia sotevaltuustoa tällä kertaa. Koko järjestelmä on rikki. Itsehallinto on juureltaan laho. Harmittaa Lapin ihmisten puolesta. Ennakoin jo tällä Orpon ja Purran viitoittamalla leikkaustiellä pahaa jälkeä, sitä varten tein tänään aloitteen Lapin aluekokeilusta. Äänestäkää ihmiset ensi keväänä tämä mielessä.
18/05/2026
Suomessa peruskoulu-uudistus aloitettiin aikanaan kokeilulla, joka lähti Lapista. Tänä päivänä kaikkiin kokeiluihin suhtaudutaan karsaasti ja koko maata ammutaan samaan muottiin. Lappi on aina kärsinyt tästä; luonnonvaroistamme saatavat rahat kyllä kelpaavat Helsingin herroille ja rouville, m***a lappilaisten ihmisten palveluihin niitä ei haluta antaa. Sote on tästä nyt malliesimerkki - mitä mieltä olette, olisiko nyt kokeilun paikka?
Linkki juttuun kommenteissa.
Luonnon oma - tuleekohan illalla voitto?
Ei ollut onneksi - vaan kirjosieppo… M***a oikeasti toimiva tarvitaan ja pikaisesti.
Ei saatu hallitusta nurin tänäänkään eivätkä ymmärrä heittää pyyhettä kehään. Eikö teistäkin olisi jo aika lopettaa tämä kurjuutus?
Joskus tämä politiikka tuntuu kuin eläisi päiväni murmelina -elokuvassa. Mitä mieltä te olette, pitääkö vaaleissa annetut lupaukset pitää?
Klikkaa tästä saadaaksesi sponsoroidun listauksen.
Kategoria
Nettisivu
Osoite
Helsinki