Dr.abeer

Dr.abeer

Share

دكتور علاج نفسي

16/06/2026

النجاح الحقيقي لا يُقاس بعدد المرات اللي اتقالك فيها “مقبول وبرافو عليك "

لكن بعدد المرات اللي اتقالك فيها “انت مرفوض” وكملت.

معظم الناس بتشوف النتيجة النهائية:
الوظيفة، الشهادة، المشروع الناجح، أو الشخص الواثق من نفسه.

لكن محدش بيشوف عدد المحاولات الفاشلة اللي سبقت اللحظة دي.

في علم النفس، الصعوبات والرفض أحيانًا بيكونوا من أهم أسباب بناء الشخصية. لأن النجاح يعلمك ما الذي نجح، لكن الفشل يعلمك الصبر، والمرونة، وتحمل الإحباط.

المشكلة إننا بنعتبر الرفض دليل على إننا مش كويسين كفاية، بينما الحقيقة إنه غالبًا مجرد إشارة إن الطريق ده مش مناسب، أو إن الفرصة دي مش ليك.

كم شخص ناجح اليوم تم رفضه عشرات المرات قبل ما ينجح؟

وكم شخص استسلم بعد أول رفض وخسر فرصة كان ممكن تغير حياته؟

لذلك لا تجعل قيمتك مرتبطة بقبول الناس ليك.

قيمتك لا يحددها مدير رفضك، ولا جامعة لم تقبلك، ولا شخص لم يختر البقاء معك.

النجاح الحقيقي هو قدرتك على الاستمرار رغم الخيبة، والوقوف بعد السقوط، والمحاولة مرة أخرى بعقل أكثر نضجًا وقلب أكثر قوة.

لأن في النهاية…

النجاح ليس سلسلة من الـ Accepted…

بل سلسلة طويلة من الـ Rejected…

صنعت إنسانًا أقوى لا يتوقف عند أول عقبة.

#النجاح

30/05/2026

لما حد يحاول يثبت طول الوقت إنه أحسن منك… افهمي الرسالة: أنتِ عامل قلق جواه

من أكتر الحاجات اللي بتسعدني بهدوء…
إني أكون فاهم الشخص اللي قدامي كويس جدًا،
وقاري دوافعه من غير ما أفضحه، الموضوع مُسلي جدا بالنسبالي

أشوف التناقض بين كلامه وسلوكه،
أفهم هو بيحاول يثبت إيه، سواء معايا او مع غيري
وألاحظ اللحظة اللي بيبدأ فيها يقلل من غيره
علشان يرفع إحساسه بنفسه.

في علم النفس، ده قريب من مفاهيم زي:
Projection
يعني الإسقاط النفسي،
لما الشخص يطلع نقصه أو غيرته أو خوفه على غيره.
وقريب كمان من:
Compensatory Superiority
يعني إحساس متضخم بالتفوق
بيظهر كتعويض عن شعور داخلي بالنقص أو التهديد.

علشان كده،
لما تلاقي حد طول الوقت بيحاول يثبت إنه أذكى،
أجمل،
أرقى،
أعلى،
أو إن ذوقك مش عاجبه…
ما تاخديش كلامه كحقيقة عنك.

أحيانًا هو مش بيقيّمك.
هو بيحاول يهدّي الصراع اللي جواه.
او بيعرفك تفاصيل علشان يبقي انا جامد اهو حتي شوف😂

وأجمل مرحلة توصل لها؟
إنك تفهم كل ده…
وتسيبيه يمثل.
تسيبيه يبالغ.
تسيبيه يحاول يطلع نفسه أحسن.

وأنتِ من جوه عارف
بتضحك وشايف الصوره كامله.

**مش كل نقد موجه لك معناه إن فيك عيب…
أحيانًا هو مجرد اعتراف غير مباشر
إن وجودك لمس نقصً عند شخص تاني😎




#العلاقات

الغيرة
القوة_الناعم

26/05/2026

لما كل يوم يبقى فيه لوم
عتاب،
اختبار نوايا،
صوت عالي،
توقعات زيادة،
وإحساس إنك لازم تبرر نفسك طول الوقت…

حتى لو فيه حب،
الجهاز العصبي بيتعب.

في علم النفس، الحب محتاج أمان انفعالي.
يعني أقدر أتكلم من غير ما أتهان،
أغلط من غير ما أتبهدل،
أختلف من غير ما أخاف إن العلاقة تنهار.

لكن لما العلاقة تتحول لضغط مستمر،
المخ يبدأ يربط الشخص نفسه بالتوتر.

فبدل ما وجوده يبقى راحة…
يبقى عبء.

وعلشان كده،
ناس كتير ما بتبعدش لأنها بطلت تحب،
هي بتبعد لأنها تعبت من الإحساس إنها طول الوقت في معركة.

الحب يقرّب الناس…
لكن الضغط المستمر يخلي أقرب شخص يبقى أثقل شخص

#العلاقات

Photos from Dr.abeer's post 25/04/2026

#اطفال #ذكاء #اكسبلورر
لحجز استشارتك
55407922

15/04/2026

#الاكتئاب
#اقتباسات

01/04/2026

ثقتك بنفسك مش محتاجة 'سكر زيادة' ولا لَمة كدابة؛ هي قهوة سادة، أصيلة وواضحة. الأزمات هي المصفى اللي بتكشف المعادن وتفرز اللي يستاهل يكمل معاكِ. ابدأي رحلة الأمان النفسي بوقفة صادقة مع الورقة والقلم بعيداً عن تشتيت الزحمة."

22/03/2026

ليه أول يوم في رمضان نحسه طويل…
وبعدين فجأة نصحى نلاقيه خلص؟
هو الوقت بقى أسرع؟
ولا إحنا اللي اتغيرنا؟



الوقت ما بيجريش.
إحساسنا هو اللي بيتغير.

في علم النفس…
الزمن بيتقاس بعدد الذكريات… مش بعدد الأيام.

كل ما اليوم يبقى مختلف ومليان أحداث جديدة
المخ يسجل تفاصيل أكتر
فنحس إن الوقت طويل.

لكن لما نكرر نفس الروتين يوميًا
المخ يختصر التفاصيل
فنحس إن الأيام بتجري.

أول رمضان وإنت طفل
كان مليان دهشة.
فوانيس.
زيارات.
انتظار الأذان.
تفاصيل كتير.

عشان كده كان بيحسّسك إنه طويل.

وأنت كبير؟
نفس الروتين.
شغل.
سحور.
فطار.
نوم.
يتكرر 30 مرة.

المخ يقول:
“مفيش جديد… خلص بسرعة.”

وفي سبب تاني أعمق…

رمضان بيبقى فيه تركيز عالي.
لما نكون مندمجين في حاجة
الوقت دايمًا يحس إنه بيعدي أسرع.

زي لما تبقى مبسوط.
أو مركز جدًا.

فالوقت ما بيجريش…
إحنا اللي بقينا أقل دهشة.
#رمضان


#تأمل

08/03/2026

نت متخيل ان …
رمضان إعادة تشغيل

لعقلك…
بعد سنة كاملة من الضوضاء.

قلبك…
بعد تراكمات كتير ما اتقالتش.

جهازك العصبي…
بعد ضغط واستنفار مستمر.

رمضان مش بس صيام عن الأكل.
هو صيام عن الاندفاع.
عن الرد السريع.
عن الاستهلاك الزايد.

هو زرار “إعادة ضبط”.

طول السنة إحنا شغالين على وضع الطوارئ.
سرعة.
توتر.
مقارنة.
مطاردة أهداف.

رمضان يقولك:
اهدَى.

لما تقل الضوضاء…
تسمع نفسك.

لما تقل الرغبات…
تشوف أنت مين من غيرها.

لما تبطّأ…
تلاحظ احتياجاتك الحقيقية.

رمضان إعادة تشغيل
مش للحياة…
لكن لك أنت.

السؤال:
هتسيبه يعدّي زي كل مرة؟
ولا هتستخدمه تعيد تعريف نفسك من اول وجديد؟
#رمضان # #٢٠٢٦
#قطر #مصر جلسات_أونلاين

08/03/2026

انت متخيل ان …
رمضان إعادة تشغيل

لعقلك…
بعد سنة كاملة من الضوضاء.

قلبك…
بعد تراكمات كتير ما اتقالتش.

جهازك العصبي…
بعد ضغط واستنفار مستمر.

رمضان مش بس صيام عن الأكل.
هو صيام عن الاندفاع.
عن الرد السريع.
عن الاستهلاك الزايد.

هو زرار “إعادة ضبط”.

طول السنة إحنا شغالين على وضع الطوارئ.
سرعة.
توتر.
مقارنة.
مطاردة أهداف.

رمضان يقولك:
اهدَى.

لما تقل الضوضاء…
تسمع نفسك.

لما تقل الرغبات…
تشوف أنت مين من غيرها.

لما تبطّأ…
تلاحظ احتياجاتك الحقيقية.

رمضان إعادة تشغيل
مش للحياة…
لكن لك أنت.

السؤال:
هتسيبه يعدّي زي كل مرة؟
ولا هتستخدمه تعيد تعريف نفسك من اول وجديد؟
#رمضان # #٢٠٢٦
#قطر #مصر جلسات_أونلاين

26/02/2026

رمضان مش فانوس وكنافة…
رمضان إعادة تشكيل نفسي.
المختصر:
لما الضوضاء تقل…
بتسمع نفسك أوضح.
رمضان يا يطلع أحسن نسخة منك…
يا يكشف الفزضي اللي جواك
رمضان فرصة.
إما احتفال…
أو إعادة بناء.

#رمضان




تطوير_الذات
حلقات_رمضان

Want your practice to be the top-listed Clinic in Doha?
Click here to claim your Sponsored Listing.

Telephone

Website

Address


300
Doha
123456