Buurtsoos Java-eiland Amsterdam

Buurtsoos Java-eiland Amsterdam

Delen

Iedere dinsdag en vrijdag tussen 10.00 - 12.00 uur Buurtsoos in Hotel Jakarta, Javakade 766

Photos from Buurtsoos Java-eiland Amsterdam's post 11/06/2026

Buurtsoos krijgt koninklijk bezoek

De Duitse bondspresident Steinmeier bracht met zijn vrouw een staatsbezoek aan Nederland. Zij werden daarbij ontvangen door koning Willem Alexander en koningin Maxima. Een van de onderdelen van het bezoek was een ontmoeting met een aantal maatschappelijke organisaties in het stadsdeelkantoor van Amsterdam Oost. De organisatie lag in handen van Resto van Harte , waarbij ook welzijnsorganisaties Civic en SKC en Buurtsoos Java-eiland waren uitgenodigd. Dat vonden wij natuurlijk een grote eer.

Rond half drie betraden we met een delegatie van 10 personen het restaurantgedeelte van het stadsdeelkantoor en kregen een label met onze naam opgeplakt. Er was voor ons een aparte lange tafel gereserveerd, waarbij zowel links als rechts 4 bezoekers van de soos en één vertegenwoordiger van Resto van Harte zaten. Jip en Ruud zaten precies in het midden tegenover elkaar en uit de naambordjes bleek dat Jip tussen de bondspresident en zijn vrouw zat en Ruud tussen de koning en de koningin. Hoe bijzonder is dat?!

Het koninklijk paar en hun gasten zouden verwelkomd worden door locoburgemeester (wethouder) Alexander Scholtes, die twee weken geleden nog bij ons gastspreker was. Hij was klaarblijkelijk blij bekende gezichten te zien, want hij kwam gezellig een kwartiertje met ons kletsen, terwijl wij op de Koninklijke gasten wachten.

Wat later dan gepland kwamen rond 15.45 uur motoragenten aanrijden, met daarachter een indrukwekkende colonne voertuigen, met aan het eind de prachtige limousine met het koninklijk paar en hun gasten. Locoburgemeester Scholtus heette hen namens de gemeente Amsterdam van harte welkom, waarna zij het restaurant betraden.

Zij liepen met hun vieren gelijk door naar de keuken, waar zij de nodige informatie kregen over Resto van Harte en daarna met een schort voor mee mochten helpen met het bereiden van een kleine salade.

Ondertussen kwam ook de entourage van het koningspaar en de bondspresident naar binnen, met allerlei ministers en andere hoogwaardigheidsbekleders. Vlak achter onze tafel stond een klein podium en dat werd geheel gevuld met fotografen, cameramensen en beveiligers. Na het maken van foto’s en opnamen moesten ze gelukkig weer vertrekken.

Vervolgens namen de koning, de koningin en de bondspresident en zijn vrouw, na iedereen de hand te hebben geschud, rondom Jip en Ruud plaats aan onze tafel. Zodra ze zaten werden wij aan hen voorgesteld en kreeg Ruud namens de Buurtsoos het woord. Vanwege de Duitse gasten werden vanaf dat moment alle gesprekken in het Engels gevoerd.

Ruud informeerde de eregasten o.a. over de ontstaansgeschiedenis van de Buurtsoos, over de geweldige huidige locatie waar we samenkomen en over de relatief grote groep mensen, die momenteel bezoeker van de soos is. Jip vulde dit verhaal aan met de “spelregels” die we bij de soos hanteren (zoals niet praten over politiek, wat voor veel begrip maar ook voor veel hilariteit zorgde ) en met een overzicht van de vele activiteiten die naast het koffiedrinken door ons georganiseerd worden. Ook benadrukte hij de vele nieuwe vriendschappen die tijdens het bezoek aan de Buurtsoos zijn ontstaan en dat daardoor de onderlinge hulp enorm is toegenomen. Beide sprekers kregen een applaus.

Daarna werden door de eregasten nog diverse vragen gesteld en ook met de andere gasten aan tafel gesproken. Opvallend was hoe prettig de beide echtparen met ons omgingen en ons daarmee gelijk op ons gemak stelden.

Voor we het wisten moesten ze alweer naar een andere ruimte, waar Civic en SKC op hen wachtten om hún verhaal te doen. Wij kregen daarna nog bezoek van de voorzitter van het Duitse Olympisch Comité, die dankzij vele vakanties in Nederland onze taal vloeiend sprak. We hadden samen een leuk gesprek.

Even later vertrokken de gasten weer en keerde de rust terug. Het was een middag om nooit te vergeten en waar nog lang over nagepraat zal worden.

De foto’s zijn van Jitske Seckel van Resto van Harte.

Photos from Buurtsoos Java-eiland Amsterdam's post 10/06/2026

Rinie Schmidt over dementie

Gisteren hadden wij Rinie Schmidt op bezoek, die een lezing hield over dementie. Zoals zij zelf aangaf is het geen leuk onderwerp, maar wel belangrijk om over te praten.

Allereerst had zij het over het misverstand dat vergeetachtigheid duidt op (beginnende) dementie. Iedereen is weleens vergeetachtig, of je nu jong bent of oud. Dat kan door van alles veroorzaakt worden, zoals stress of te druk met van alles bezig te zijn, maar het wil nog niet zeggen dat je aan het dementeren bent.

Daarna benoemde zij een aantal signalen, waaraan je iemand met dementie kunt herkennen zoals geheugenproblemen, steeds hetzelfde vertellen, veranderingen van het gedrag en karakter. Rinie raadde iedereen aan, dat als men een aantal van deze signalen bij zichzelf of een ander herkende, dat het dan verstandig was dat er contact werd opgenomen met de huisarts.

Ook besprak ze hoe je goed om kunt gaan met iemand met dementie. Belangrijk is te beseffen dat het een ziekte is, waar iemand niets aan kan doen. Wordt vooral niet boos en stel de ander gerust, was haar boodschap.

Ook de rol van de mantelzorger kwam aan bod. Het is een enorme belasting om voor iemand met dementie te zorgen en je moet er voor waken er zelf aan onderdoor te gaan.

Marijke vulde nog aan, dat er een computerprogramma bestaat, dat dementerende mensen kan helpen met hun dagelijks leven. De computer kan bijvoorbeeld om 12.00 uur zeggen: ‘Het is nu tijd om te lunchen’. Zo kan het programma gedurende de gehele dag aanwijzingen geven.

Met het uitdelen van een flyer en een speldje van een vergeet-mij-nietje sloot Rinie een indrukwekkende lezing af, waarna Ans haar met een fles wijn bedankte voor haar komst en haar verhaal.

Photos from Buurtsoos Java-eiland Amsterdam's post 06/06/2026

Dagtocht naar het Openluchtmuseum

Keurig op tijd meldden alle 36 deelnemers zich naast Hotel Jakarta bij de Museum Plus Bus voor ons uitje naar het Openluchtmuseum in Arnhem. Een kwartier eerder dan gepland reden we weg en ook onderweg ging alles van een leien dakje. Tot onze aangename verrassing was het, ondanks de matige weersverwachting, bij aankomst droog en zo bleef het de hele dag, met zelfs aan het eind een zonnetje. Pas bij vertrek begon het te regenen.

We werden vriendelijk ontvangen door een medewerkster van de organisatie, waarna we in een aparte zaal koffie en thee gingen drinken. Daar werden we in drie groepen verdeeld met elk een eigen vrijwilliger als gids die een rondleiding gaf.

Onze groep ging als eerste naar “de Westerstraat in Amsterdam”, waar we eerst een oud postkantoor bezochten en daarna in bruine kroeg Tante Stien mee konden zingen met Johnny Jordaan en Tante Leen. In een voormalige boerderij uit Staphorst kregen we een interessante uitleg over de plaatselijke klederdracht.

Na rondgeleid te zijn door diverse oude boerderijen en een paar nostalgische winkels was het tijd voor een heerlijke lunch. De mosterdsoep was erg lekker en ook de rijk gevulde broodjes smaakten prima.

Vervolgens had iedereen vrije tijd om de rest van het park te bezoeken. Veel bezoekers maakten daarbij ook gebruik van het trammetje, waarbij je onderweg kunt uit- en weer instappen. Op diverse plekken werden ook oude ambachten uitgeoefend, zoals weven, het bouwen van een boot en je zag een smid aan het werk.

Moe maar voldaan was iedereen weer op tijd bij de uitgang en na een snelle groepsfoto (het begon net te regenen) vertrok de bus weer naar Amsterdam.

Een file bij Utrecht kostte ons een half uur extra, maar dat mocht de pret niet drukken. Het was een geweldige dag met dank aan organisatie Museum Plus Bus en hun sponsoren die dit mogelijk hebben gemaakt.

Photos from Buurtsoos Java-eiland Amsterdam's post 29/05/2026

Koninklijk bezoek Buurtsoos

Over anderhalve week komt de Duitse bondspresident Frank-Walter Steinmeier samen met zijn vrouw Elke Büdenbender op staatsbezoek in Nederland. Zij worden ontvangen door koning Willem Alexander en koningin Maxima.

Een van de officiële activiteiten op dinsdag 9 juni is een bezoek aan Resto van Harte, die o.a. een vestiging heeft in het stadsdeelkantoor van Amsterdam Oost. Resto van Harte heeft als streven om eenzaamheid tegen te gaan en dat doen ze o.a. door in buurtrestaurants maaltijden te organiseren voor eenzame buurtbewoners.

Resto wilde graag nog wat meer welzijnsorganisaties bij deze ontmoeting betrekken en op voorstel van Stadsdeel Oost is de Buurtsoos uitgenodigd om daaraan mee te werken. Dat wilden wij natuurlijk maar al te graag. Ook wijkorganisatie Civic is uitgenodigd. Wij hebben goede herinneringen aan hen, want 12 jaar geleden hebben zij ons enorm gesteund bij het oprichten van de soos.

Op dinsdagmiddag 09 juni worden wij om 14.00 uur met 10 vertegenwoordigers van de soos in het restaurantgedeelte van het stadsdeelkantoor verwacht. Naast het 5-tallig bestuur en vanzelfsprekend de initiatiefnemer van de soos Jip zijn daar door loting onder de vaste bezoekers Loes, Bea, Ton en Elly aan toegevoegd. Jammer genoeg mochten wij maar een beperkt aantal bezoekers meenemen.

Onze groep wordt verdeeld over twee tafels. Aan de ene tafel schuift de Koning aan met de vrouw van de Bondspresident, aan de andere tafel krijgen we gezelschap van de Koningin en de Bondspresident zelf. Ook de commissaris van de Koning van Noord-Holland is aanwezig en namens het gemeentebestuur komt wethouder Alexander Scholtes, onze gastspreker van afgelopen dinsdag!

Resto van Harte zorgt voor wat te eten en de aanwezige organisaties kunnen iets vertellen over hun diverse activiteiten. Ook kunnen de diverse bezoekers gevraagd worden welke invloed dit alles op hun leven heeft of heeft gehad. De gesprekken zijn in het Engels en iedereen krijgt vanzelfsprekend maar beperkt spreektijd. Zo kan iedereen aan bod komen.

Je krijgt natuurlijk nog een uitgebreid verslag van deze bijzondere middag. Helaas mogen we niet zelf foto’s nemen, maar we krijgen later foto's van de officiële fotograaf. Het verslag kan dus iets later komen dan normaal..

Wij zijn natuurlijk bijzonder trots op het feit dat wij hiervoor uitgenodigd zijn. Beter wordt het niet!

Photos from Buurtsoos Java-eiland Amsterdam's post 26/05/2026

Lezing wethouder Alexander Scholtes

Ondanks de hitte waren er veel bezoekers afgekomen op het bezoek van wethouder Alexander Scholtes. Hotel Jakarta was voor hem bekend terrein, want enkele jaren geleden woonde hij nog op de Sumatrakade.
In zijn verhaal benoemde hij diverse gebieden, waarmee de gemeente probeert te stimuleren, dat mensen langer zelfstandig thuis kunnen wonen. Zo probeert de gemeente meer betaalbare seniorenwoningen te laten bouwen. Daarbij is wel de medewerking van de diverse woningcorporaties onontbeerlijk. Verhuizen naar een passende (kleinere) woning kwam aan bod, maar uit de zaal kwam de reactie dat men dat niet wilde, als de huur dan, ondanks de kleinere woning, honderden euro’s hoger werd.
De gemeente kan ook ondersteuning bieden bij het verbeteren van de toegankelijkheid van het huis met bijvoorbeeld (trap)liften en bij aanpassingen binnen het huis. Verder is een goede zorg van groot belang en ook daar kan de gemeente een belangrijke ondersteunende rol in spelen.

Er moeten meer plekken komen, waar bewoners elkaar kunnen ontmoeten en waar men elkaar kan steunen. Dat wordt vaak geregeld door officiële organisaties, maar ook bewonersinitiatieven spelen daarbij een rol. De Buurtsoos is daar een goed voorbeeld van. De gemeente stelt hiervoor geld beschikbaar.

De heer Scholtus bood iedereen ruimschoots de gelegenheid om vragen te stellen, om zo meer zicht te krijgen op wat er bij ons leefde. Natuurlijk kwamen er ook vragen langs, die niet onder zijn portefeuille vallen zoals over openbaar vervoer en veiligheid, maar hij beloofde die door te spelen aan zijn verantwoordelijke collega’s.

We kregen ook een filmpje te zien van Civic over Lang Leven Thuisflats, een hechte gemeenschap waar wonen, zorg en ondersteuning dicht bij elkaar georganiseerd worden. Het lijkt een beetje een kruising tussen het oude bejaardenhuis en de huidige verzorgingshuizen. Belangrijk is, dat de bewoners van deze flats wel zelf de regie hebben over hun leven. Er komen steeds meer van deze flats, tot grote tevredenheid van de bewoners.

Al met al was het weer een interessante en geslaagde ochtend, met dank aan de wethouder. En aan Ans, die er veel werk in heeft gestoken om deze ochtend te organiseren.

Photos from Buurtsoos Java-eiland Amsterdam's post 20/05/2026

Di 12-05-2025 Gastspreker Karin Stroo van de Straatkrant

Er waren maar liefst 22 buurtbewoners aanwezig om het verhaal aan te horen over de Daklozenkrant/Straatkrant Z! Karin Stroo (hoofdredacteur) en verkoper Famous (geboren in Nigeria) waren aanwezig om het verhaal te vertellen en kranten te verkopen.

Karin legde uit dat dak- en thuisloze mensen deze kranten á € 1,60 per stuk kunnen inkopen van de organisatie en met € 1,40 euro winst (dus voor € 3,00) kunnen verkopen. Iedere 3 weken verschijnt er een nieuwe krant. Om verkoper te kunnen worden moet iemand wel redelijk Nederlands of Engels spreken.

Famous verkoopt de kranten op zijn vaste plek voor de Jumbo in het winkelcentrum Brazilië. Na de presentatie verkocht hij een stuk of 10 kranten aan de aanwezigen. Na afloop ontvingen Karin en Famous van Ans een presentje. Opnieuw een geslaagde presentatie!

Verslag van Jos Harte

Photos from Buurtsoos Java-eiland Amsterdam's post 20/05/2026

Op vogelexcursie met Marijke Kruyt

Donderdag 7 mei om 09.50 uur verzamelden we bij de pont op het Azartplein. Onder leiding van Marijke Kruyt gingen we op vogelexcursie naar het Vliegenbos. Het zonnetje scheen volop en met 13 deelnemers staken we het IJ over en wandelden we naar het bos.

Ondanks het, voor de vogels, late uur werd er nog volop gezongen en kon Marijke ons leren luisteren naar hoe we verschillende vogels aan hun zang kunnen herkennen. Ook leerden we wat nestvlieders en nestblijvers zijn. Er was veel te zien en te horen, o.a. de groene halsbandparkiet, koolmees, pimpelmees, roodborst, merel, zwartkop en winterkoninkje, sommigen hebben zelfs 16 verschillend soorten gespot; helaas bleven de ijsvogels voor ons verstopt. Veel indruk maakten de nijlgansen met zeven piepkleine kuikens die, net uit het ei, in het meertje zwommen.We hebben een mooie rondwandeling gemaakt. Overal bloeiden voorjaarsbloemen en vooral het fluitenkruid was overdadig aanwezig.

Na afloop hebben we, onder het genot van een kopje koffie, gezellig nagepraat bij de VerbroederIJ. Als dank voor deze prachtige excursie kreeg Marijke namens de Buurtsoos een kleine attentie.

Tips van Marijke:
Via Google Play kun je de Merlin-app downloaden, waarmee je vogelgeluiden kunt opnemen. De app geeft vervolgens aan om welke vogel het gaat. Je kunt alle vogelsoorten in Nederland opzoeken op deze website: www.vogelbescherming.nl. Klik op ‘Vogelgids’ en typ de naam van de vogel in. Je krijgt een afbeelding plus een beschrijving

Bert Kommerij 03/05/2026

Bijzondere beelden uit het archief duiken op. Gemaakt tijdens de allereerste Soos meeting, twaalf jaar geleden! (Klik op de link, het is een filmpje.)

Bert Kommerij 5 likes. "Jip van Leeuwen over de BuurtSoos Java eiland Amsterdam"

Photos from Buurtsoos Java-eiland Amsterdam's post 02/05/2026

Viering 12-jarig bestaan

Op 1 mei was het prachtig weer en vierden we dat de soos 12 jaar bestaat. Onze gastheer Hotel Jakarta had zichzelf weer overtroffen en gezorgd voor een welkomstbord en meer dan genoeg heerlijk gebak. Wat een geweldige “huisbaas” hebben we toch! Ook kregen we door hen een minitaartje aangeboden, dat later onder de aanwezigen werd verloot. Dédé was uiteindelijk de gelukkige.

Dat er zoveel gebak was, kwam mooi uit, want het was weer afgeladen vol. Ook een enkele oudgediende was aanwezig en zelfs een nieuwe bezoekster.

MaryAnne sprak de aanwezigen in het kort toe, met de belofte om bij de viering van het 12,5-jarig jubileum wat uitvoeriger bij de geschiedenis van de soos stil te staan. Na een uitermate gezellige ochtend kreeg iedereen nog een Toblerone reep aangeboden. Op naar de 12,5!

Photos from Buurtsoos Java-eiland Amsterdam's post 17/03/2026

Ruud van Wees over zijn vakantie in het zuiden van Afrika

Met 36 aanwezigen had ik bepaald niet te klagen over de belangstelling voor mijn verhaal over mijn vakantiereis van Kaapstad naar de Victoriawatervallen. Ik gebruikte daarbij een scherm van Hotel Jakarta, om de bijbehorende foto’s te laten zien.

Na een vermoeiende reis via Dubai kwam ik aan in Kaapstad, waar onze reis begon. Via Kaap de Goede Hoop reden we langs de kust naar het noorden, waarbij we grote kolonies pinguïns, Jan-van-Genten en pelsrobben bezochten. Ook liet ik veel foto’s zien van andere dieren en bijzondere desolate landschappen zoals een enorme 160 km lange kloof en 200 meter hoge zandduinen rondom een grote zoutpan.

Bijzonder was ook het bezoek aan het duidelijk van Duitse oorsprong aan de kust gelegen stadje Swakopmund, waar we de stad verkenden per fiets. Onderweg naar het binnenland bezochten we een gebied met prachtige rotsgravures, waarvan sommige al duizenden jaren oud zijn.

Ronduit spectaculair was het bezoek aan de Himba, een bevolkingsgroep die nog steeds leeft, zoals ze dat al duizenden jaren doen.

In het tweede gedeelte van mijn reis bezochten we diverse Nationale Parken met enorm veel wild. Van dichtbij zagen we grote kuddes olifanten, buffels, antilopen, giraffen, zebra’s enz. Ook waren er leeuwen, luipaarden, neushoorns, krokodillen, nijlpaarden en heel veel prachtige vogels. Voor de safari maakten we gebruik van trucks, jeeps en boten, waaronder een uitgeholde boomstam. Een enkele keer kwamen we zo dicht bij de dieren, dat het soms een beetje eng werd.

Prachtig was ook mijn vlucht met een vliegtuigje over de Okavangodelta in Botswana. Van bovenaf had ik een spectaculair uitzicht op al het wild.
Mijn reis ging vervolgens naar de Victoriawatervallen, een plek waar ik altijd al een keer naar toe had willen gaan. Het was een ronduit adembenemende belevenis en een prachtige afsluiting van mijn reis.

Wilt u dat uw bedrijf hét hoogst genoteerde Hotel in Amsterdam Centrum wordt?
Klik hier om uitgelicht te worden.

Adres


Amsterdam Centrum

Openingstijden

Dinsdag 10:00 - 12:30
Vrijdag 10:00 - 12:30