Laura Rissanen
Kirjastoseuran ja Helsingin tapahtumasäätiön puheenjohtaja. Kahden koulupojan äiti, helsinkiläinen kaupunkipoliitikko. Keski-ikäinen lenkkeilijä.
Kokemusta Helsingin kaupunginvaltuustosta 2005 alkaen.
- kaupunginhallituksen jäsen 2009-2017
- HSL:n hallituksen jäsen 2009-2013
- aiemmin mm. kulttuuri- ja kirjastolautakunnan vpj ja joukkoliikennelautakunnan jäsen
Päivätöissä Sivistystyönantajissa koulutuspoliittisen edunvalvonnan parissa. Aiemmin olen työskennellyt mm. Kokoomuksen eduskuntaryhmän pääsihteerinä sekä Sari Sarkomaan ja Henna V
19/03/2026
Hyvää Minna Canthin ja tasa-arvon päivää!
📚 Tänään juhlitaan myös kirjastoja, eikä oikeastaan voisi osuvampaa päivää olla. Kirjasto on paitsi merkityksellinen kulttuuripalvelu myös nimenomaan tasa-arvon edistäjä. Kirjaston ovi on avoinna ihan jokaiselle.
🧡 Minna Canthin perintö tasa-arvon edistämisessä on tärkeä. Erityisen tärkeä se on näinä aikoina, kun maailmalla ja myös meillä pohjoismassa, tasa-arvoa vastustavat liikkeet voimistuvat.
💪 Siksi rohkeasti ja äänekkäästi tasa-arvon puolesta, joka päivä. Ei anneta periksi.
15/03/2026
Kerran Manhattanilla 💫
13/03/2026
What is it about a girl with a book that so frightens a man with a gun?
🔸Kulunut viikko YK:n tasa-arvokokouksessa sai taas pohtimaan, mikä tasa-arvossa niin pelottaa.
🔸Viimeisten vuosikymmenten aikana on saavutettu paljon: yhä useampi tyttö pääsee kouluun, äitiyskuolleisuus on vähentynyt, naisia on enemmän johtotehtävissä ja naisten oikeuksia turvaavia lakeja on lisätty.
Silti todellinen tasa-arvo on vielä kaukana ja naisten oikeuksia kavennetaan ympäri maailmaa, naisviha ja väkivalta lisääntyvät ja kasvavien konfliktien aiheuttamat riskit kohdistuvat erityisesti naisiin ja tyttöihin.
🇫🇮 Suomen delegaatiota johti ministeri ja delegaation varapuheenjohtajana sain kunnian puhua viikon aikana eri tilaisuuksissa mm. naisten merkityksestä rauhanvälityksessä, naisten terveydestä, seksuaali- ja lisääntymisterveydestä ja -oikeuksista, alkuperäiskansojen naisten oikeuksista, Afganistanin naisiin kohdistuvasta sorrosta sekä kansalaisjärjestöjen kanssa tehtävästä yhteistyöstä.
🇺🇳 tarjosi myös mahdollisuuden kahdenvälisiin tapaamisiin ja verkottoitumiseen. Huolestuttavaa oli kuulla, miten moni taho oli jättänyt häirinnän pelossa kokonaan tulematta paikalle.
Tasa-arvon taantuman edessä meidän kaikkien pitää olla, kuten pääjohtaja Sima Bahous kehotti, äänekkäämpiä ja rohkeampia.
Tasa-arvo nimittäin hyödyttää ihan meitä kaikkia, koko yhteiskuntaa. Tehtävää riittää.
31/12/2025
2025 ✨
Parhaita hetkiä vaikea summata, mutta mukaan jäi ainakin nämä kaksi. Paras matkaseura Tokiossa ja aamulenkki Umbriassa.
Ja ensi vuosi - se onkin sitten jubileum vuosi! Kohti uutta 🎉
#2025 #2026
23/12/2025
Niin saapui joulun rauha Töölöönkin.
Tänäkin vuonna luotan leikkokukkien ja kynttiöiden peittävän alleen kaiken muun. Just hyvä!
💫 Ihanaa joulua, ystävät! Merry Christmas! God jul!
🎄🧑🎄✨
❤️
11/11/2025
Marraskuu. Kun mikään määrä kahvia ei riitä.
04/11/2025
Minulla oli tänään ilo puhua Suomen suurlähetystössä Tukholmassa tilaisuudessa, jossa keskusteltiin Eurooppalaisen terveystietoalueen (EHDS) vaikutuksista tutkimukseen ja terveysdatan hyödyntämiseen Pohjoismaissa. 🇪🇺🤝🇫🇮🇸🇪
Tilaisuuden jälkeen vaihdoimme ruotsalaisen kollegani Petra Norebackin kanssa ajatuksia ajankohtaisista EU-teemoista, kuten lääkepaketista ja kriittisten lääkkeiden asetuksesta. Molempien osalta tärkeää on vahvistaa Euroopan kilpailukykyä. ✨
Tapasin myös pääjohtaja Björn Erikssonin, Suomen toisiolaki kiinnostaa kovasti.
Suurlähettiläs antoi erinomaisen katsauksen Ruotsin ajankohtaiseen poliittiseen tilanteeseen. Ensi syksyn vaalit värittävät jo vahvasti keskusteluja.
Ja mitä olisi visiitti Tukholmaan ilman kanelipullaa? Olisiko se visiitti ollenkaan?
03/11/2025
Taas on vaalit! Tällä kerta OP Uusimaan edustajiston vaalit.
🟠 Olen ehdolla jatkokaudelle edustajistoon Helsingin vaalipiirissä numerolla 485. Olen toiminut kuluvan kauden myös edustajiston nimitysvaliokunnan jäsenenä ja tuonut sitä kautta meidän omistajien näkemystä mukaan mm. pankin hallituksen jäsenten valintaan.
🔶 Edustajisto kokoontuu kahdesti vuodessa ja tehtävänämme on tuoda omistajien ääni mukaan OP Uusimaan hallintoon. Sujuvat ja luotettavat pankkipalvelut ovat meidän jokaisen arjessa tärkeitä.
🧡 Äänestys alkaa tänään 3.11. ja jatkuu 13.11. saakka, omistaja-asiakkaana pääset äänestämään osoitteessa www.op.fi/vaalit - linkin takaa löytyy myös vaalikone.
28/10/2025
Erinomaiset kaksi päivää valtiosihteerikollegoiden kanssa Rovaniemellä, Sodankylässä, Saariselällä, Ivalossa ja Inarissa.
💙 Vierailu tarjosi mahdollisuuden tavata kerralla laajasti alueiden edustajia, kuten kuntien johtoa, puolustusvoimien ja rajavartiolaitoksen edustajia, saamelaiskäräjien ja kolttien kyläkokouksen edustajia, tutkijoita sekä elinkeinoelämän toimijoita.
✅ Aloitimme vierailun Rovaniemellä Lapin lennostossa, missä saimme ajankohtaiskatsaukset lennostolta ja jääkäriprikaatilta ja näimme myös Hornet-harjoituksen.
❄️Tiedekeskus Arktikumissa keskustelimme arktisesta geopolitiikasta, vihreästä siirtymästä sekä Rovaniemen ajankohtaisista asioista. Saimme myös katsauksen Lapin elinkeinoelämän ja erityisesti matkailun näkymiin sekä tutustuimme kaivostoimintaan.
🌱 Tänään tiistaina meillä oli mahdollisuus aloittaa päivä Saariselän luontopoluilla yhdessä Metsähallituksen edustajien kanssa. Kävimme myös hyvän keskustelun Saamelaiskäräjien ja Kolttien kyläkokouksen edustajien kanssa. Ja ehdimme myös Inarin järven rannalle. Matka päättyi saamelaismuseo Siidaan.
Kaiken kaikkiaan erinomainen katsaus pohjoisen Suomen ajankohtaisiin kysymyksiin - kiitos vierailun järjestymisestä!
16/09/2025
Kiitos erinomaisesta epävirallisesta terveysministerikokouksesta!
💎 Kokouksen aiheina olivat kliinisten lääketutkimusten vahvistaminen EU:ssa (tässä meillä erityisesti Tanskalta opittavaa!) sekä lääkkeiden toimitusvarmuus ja varautuminen.
🇩🇰Kokouksen iltaohjelma järjestettiin upeassa - museo on Tanskan ministeri ”naapurissa” ja hän halusi näyttää kollegoilleen muutakin kuin Kööpenhaminaa. Hieno tilaisuus!
🇺🇦 Ukrainan varaterveysministeri Yevhen Honchar toi kokoukseen terveiset ja korosti niin varautumisen kuin varastoinnin tärkeyttä. Honchar myös kiitti vielä erikseen presidentti Stubbin Ukrainan hyväksi tekemään työtä.
🩺Kokouspäivän päätteeksi osallistuimme Ruotsin STM:n kv-johtajan kanssa vielä Kööpenhaminan yliopistolla järjestettyyn paneelikeskusteluun harvinaissairauksien hoidosta Pohjoismaissa. Tälläkin sektorilla yhteistyö on avain parempaan ja kattavampaan hoitoon.
Illaksi onneksi kotiin!
Klikkaa tästä saadaaksesi sponsoroidun listauksen.
Kategoria
Ota yhteyttä julkisuuden henkilö
Puhelin
Nettisivu
Osoite
Helsinki