Ingebeleeft.nl
🌟 HSP mama
🤍 ervaringsverhalen & herkenning
🌱 rust, grenzen & zelfzorg
📖 nieuwe blog ⤵️
https://ingebeleeft.nl/instagram/
09/06/2026
[ LEZEN ]
Net besloten om het lezen weer op te pakken. Al weken lees ik amper nog een letter. 😢 het lukte me niet.
Maar vandaag besloten dat ik het lezen weer ga oppakken. Ik ga in "Italië voor één" van beginnen.
Verhalen uit de zijn kort en laagdrempelig. En voor mij dus ideaal om het lezen weer op te pakken. Ben heel benieuwd naar dit verhaal.
07/06/2026
Wanneer een middelbare school minder goed past bij een hoogsensitief kind
Soms loop ik een school binnen en voelt het meteen goed. Maar het tegenovergestelde gebeurt ook. Dan merk ik dat ik onrust voel, zonder precies te weten waarom. In plaats van dat gevoel weg te duwen, probeer ik er juist naar te luisteren. Niet om te oordelen, maar om signalen serieus te nemen. Veel drukte zonder overzicht Wat mij opvalt, is dat sommige scholen erg druk aanvoelen....
Wanneer een middelbare school minder goed past bij een hoogsensitief kind Niet elke school past bij een hoogsensitief kind. Ik deel de signalen die mij helpen om te herkennen wanneer een middelbare school minder goed voelt.
03/06/2026
[ BIJKOMEN ]
De afgelopen 8 maanden waren intens. Vol stress en ik merkte dat ik mezelf steeds verder kwijt raakte.
En natuurlijk plakte ik een lach op mijn gezicht, maar op iedere foto zag ik mezelf steeds vermoeider worden. Ik verloor het geduld om te lezen, te schrijven en vol te houden in dingen die voor mij belangrijk zijn. 😢
Stap 1 en 2 zijn gezet. Een nieuw begin. Ondertussen moet mijn lijf 'afkicken' van alle stress die inmiddels in elke vezel van mijn lijf zit. Weer 'leren' ontspannen.
Maar ik kijk weer uit naar mooie momenten sparen, waar ik straks weer de energie voor heb. En gister was de eerste dinsdag in heel lange tijd dat ik eindelijk weer eens rustig op de bank zat te niksen. En me daarbij ook niet moe voelde. Maar gewoon even echt in het moment.
Hopelijk lukt het dan ook weer om een boek te pakken. Al is het maar een kort verhaal. De vakantie verder te plannen. En weer heerlijk te schrijven en te fröbelen.
Liefs,
Inge
01/06/2026
Welkom Juni!
De maand van een nieuw begin. Straks stap ik op de fiets (of in de auto) voor mijn nieuwe avontuur. Werken in het laboratorium. Spannend maar heel veel zin in deze nieuwe start.
Op naar weer zijn wie ik ben. Genieten van alle leuke dingen in plaats van opgebrand zijn.
Maar juni is ook de maand van 13 jaar getrouwd zijn. De vele verjaardagen, vaderdag, afsluitingen van de meeste sporten. Start van de zomer.
En hopelijk komt er snel weer meer energie om leuke content hier te delen.
Veel liefs,
Inge 🌱
31/05/2026
Vragen die ik stel aan middelbare scholen voor mijn hoogsensitieve kind
Tijdens open dagen merkte ik dat ik vaak luisterde naar wat scholen vertelden, maar zelf weinig vragen stelde. Tot ik me realiseerde dat juist mijn vragen mij kunnen helpen om te voelen of een school past bij mijn hoogsensitieve kind. Ik hoef geen lijstje af te werken. Maar een paar gerichte vragen geven vaak verrassend veel inzicht. Daarom ben ik blij dat we de eerste keer in groep zeven zijn gaan kijken en in groep acht we echt gericht vragen konden stellen aan de middelbare scholen....
Vragen die ik stel aan middelbare scholen voor mijn hoogsensitieve kind Welke vragen stel je aan een middelbare school voor een hoogsensitief kind? Ik deel de vragen die mij helpen om te voelen of een school echt past.
24/05/2026
Open dagen bezoeken met een hoogsensitief kind: zo pak ik het aan
Open dagen bezoeken… alleen al het woord kan overweldigend voelen. Drukke gangen, veel mensen, informatie die op je afkomt en overal indrukken. Toen ik me realiseerde hoeveel prikkels dat zijn, wist ik dat ik dit bewust wilde aanpakken met mijn hoogsensitieve kind. Niet alles in één keer. Niet te veel. En vooral: ruimte om te voelen. Minder is voor ons meer…...
Open dagen bezoeken met een hoogsensitief kind: zo pak ik het aan Open dagen kunnen overweldigend zijn voor een hoogsensitief kind. Ik deel hoe ik deze bezoeken rustig en bewust aanpak, met ruimte voor gevoel en verwerking.
17/05/2026
Kleine of grote middelbare school: wat past bij een hoogsensitief kind?
Een vraag die ik mezelf regelmatig stel, is: kies ik voor een kleine school of een grote?En eerlijk gezegd dacht ik in het begin dat het antwoord simpel was. Klein is beter voor een hoogsensitief kind… toch? Maar hoe meer ik me erin verdiepte, hoe meer ik merkte dat het genuanceerder ligt. De rust van een kleinere school Wat mij aanspreekt in een kleinere school, is het overzicht....
Kleine of grote middelbare school: wat past bij een hoogsensitief kind? Kies je beter voor een kleine of grote middelbare school met een hoogsensitief kind? Ik deel mijn persoonlijke overwegingen en wat ik daarin ontdek.
16/05/2026
Soms vragen mensen me:
“Hoe houd jij zoveel hobby’s vol?”
En eerlijk? Dat doe ik dus niet altijd 😄
Als HSP merk ik dat mijn interesses vaak in golven komen.
Soms voel ik een enorme passie voor iets nieuws en duik ik er helemaal in. Ik kan uren bezig zijn, alles willen leren en er helemaal in opgaan.
En dan… ineens is het weg. Geen motivatie meer. Geen energie ervoor. En trekt iets anders mijn aandacht.
Vroeger vond ik dat lastig aan mezelf.
Ik dacht dat ik te snel opgaf of nergens écht bij bleef.
Maar inmiddels zie ik het anders.
Mijn hobby’s volgen vaak mijn gevoel, mijn energie en wat ik op dat moment nodig heb.
Sommige dingen zijn tijdelijk en andere blijven jarenlang terugkomen.
En allebei is oké.
Voor veel HSP’s is creativiteit, nieuwsgierigheid en diep voelen juist een kracht. Daardoor kunnen we veel interesses hebben en intens genieten van nieuwe dingen. Maar dat betekent ook dat iets soms “uitgeleefd” voelt zodra het ons niet meer voedt.
Ik probeer mezelf daar minder in te veroordelen.
Niet elke hobby hoeft een levenslange passie te worden.
Soms mag iets er gewoon zijn voor een bepaalde periode, omdat het je blij maakte, rust gaf of iets leerde.
En eigenlijk is dat ook waardevol 💛
Zijn er meer mensen die dit herkennen?
13/05/2026
De laatste tijd ben ik hier wat stiller.
Niet omdat ik niks wil delen, maar omdat ik gewoon niet zo goed in mijn vel zit.
Ik slaap al maanden slecht, zit veel te veel in mijn hoofd (hallo hsp) en ben achter de schermen met dingen bezig die ik hier niet altijd (kan) laat zien.
Soms kost het dan moeite om mezelf te laten zien alsof alles goed gaat.
Ik probeer vooral rust in mijn hoofd terug te vinden en wat liever voor mezelf te zijn.
Dus als ik wat afwezig ben, weet dan dat ik gewoon even bezig ben met mezelf. 🤍
Gelukkig gaat het stapje voor stapje beter.
13/05/2026
Hoe werkgevers een HSP-vriendelijke werkplek creëren
Steeds meer organisaties krijgen te maken met medewerkers met hoogsensitiviteit. Naar schatting heeft ongeveer 15 tot 20 procent van de mensen dit persoonlijkheidskenmerk. Dat betekent dat in vrijwel elk team wel één of meerdere hoogsensitieve medewerkers werken. Wanneer werkgevers rekening houden met deze groep, ontstaat er niet alleen een prettigere werkomgeving voor HSP’ers, maar vaak voor alle medewerkers. Minder prikkels, duidelijke communicatie en meer focusmomenten zorgen namelijk voor betere prestaties en minder stress....
Hoe werkgevers een HSP-vriendelijke werkplek creëren Hoe creëer je als werkgever een HSP-vriendelijke werkplek? Ontdek praktische tips om hoogsensitieve medewerkers productief, gezond en gemotiveerd te houden.
Klik hier om uitgelicht te worden.