El Camino - din indre vej

CAMINOVANDRING og andre vandringer i ind- og udland. Mit navn er Suz Manyar og jeg har vandret på de spanske caminoer siden 2001. Fra 2005 -2013 har jeg arrangeret pilgrimsvandringer af 2-3 ugers varighed for grupper på 4-10 personer på Via de la Plata og Camino del Norte (+ Primitivo).

Nu er jeg gået på pension og er blevet "fuldtidspilgrimsvandrer" :-)
På denne side kan du bl.a. følge mine vandringer på de forskellige caminoer i Spanien, Portugal, Italien og Frankrig, men også mine vandringer i naturen andre steder i verden. Siden 2019 har jeg ikke været på længere (Camino)vandringer i udlandet både pga. coronasituationen, men også fordi knæ og ryg ikke længere kan bære byrden

Åben som sædvanlig

Photos from El Camino - din indre vej's post 29/08/2021

Ø-VANDRING PÅ MORS💚🏝
Jeg lige været på vandretur på Mors og fået endnu et stempel i mit ø-pas. Man behøver ikke sejle til øen, men kan få stemplet på turistkontoret i Nykøbing M. Samme sted købte jeg den lille bog “Kystruten Mors” som udover et kort over ruten indeholder mange nyttige oplysninger såsom overnatnings- og indkøbsmuligheder, som jo er vigtige hvis man vælger at gå hele ruten eller længere stræk af den.
Jeg havde kun 3 hele vandredage på øen, så jeg nåede jo langt fra at gå de 150 km som hele ruten er på. Men jeg fik da et lille indblik i den varierede og fantastiske natur som man kommer igennem. Ruten følger strande, skovveje, mindre stier, markveje og små asfalterede veje.
Da jeg boede fast på vandrehjemmet i Nykøbing havde jeg udvalgt mig 3 forskellige dagsture udover småture både nord- og sydpå langs kysten fra vandrehjemmet som ligger helt ned til Limfjorden - og Kystruten.
Første dag fulgte jeg Kystruten fra Nykøbing Mors Havn sydpå langs fjorden til det skønne naturområde ved Legind Bjerge med både skov og bakker samt Legind Sø.
Næste dag tog jeg nordpå til Ejerslev som Kystruten går igennem og gik ned til havnen og den fantastiske lagune, som virkelig er en naturperle. Herefter en lille rundtur i Ejerslev Lyng (strandeng).
Min sidste dag fulgte jeg Kystruten fra byen Flade på den nordvestlige del af øen ud til den kæmpestore og imponerende klint Hanklit og gik langs stranden nordpå.
For alle tures vedkommende gjalt det at jeg gik samme vej retur til udgangspunktet. Men man ser altid landskabet fra et nyt perspektiv på tilbagevejen😉
Jeg kørte ud til destinationerne med (skole)busser, som i øvrigt er gratis. Til gengæld kører de ikke så ofte som man kunne ønske sig.
Alt i alt havde jeg nogle rigtig dejlige vandredage med vidunderlige naturoplevelser. Så jeg kan varmt anbefale en tur til Mors hvad enten du agter at vandre hele vejen rundt eller tage udvalgte småture. Jeg håber du vil lade dig inspirere💚💚💚

Photos from El Camino - din indre vej's post 06/08/2021

Ø-VANDRING 💚
Sommerens første ø-hop gik til Omø og Agersø beliggende i Storebælt. Det er muligt at besøge begge øer på én dag. Begge færger afgår fra Stigsnæs syd for Skælskør og sejladsen er gratis hele august måned.
Det var ikke muligt at nå helt rundt om øerne på den tid der var til rådighed (Omø 3 timer og Agersø 2 timer), men vi fik et godt indtryk af begge øer. Begge steder hersker der en skøn og fredfyldt energi.
Man kan ikke følge kystlinjen hele vejen rundt om øerne - kun på kortere strækninger. Så må man ty til de små, ubefærdede asfaltveje.
På Agersø findes de specielle naturoplevelser på henholdsvis nord- og sydspidsen. Hvilket vi dog ikke nåede i denne omgang. Men jeg vender meget gerne tilbage på et senere tidspunkt. Hvis man vil bruge to dage på turen findes der små skønne B&B på begge øer💚🦋☀️🌻💚

Photos from El Camino - din indre vej's post 20/06/2021

FOSDALEN OG LANGDALPLANTAGE
Ved Tranum i Nordjylland (Jammerbugten) findes en skøn vandrerute som jeg varmt kan anbefale hvis man er på de kanter.
Selve ruten, der er på 11 km, er fint markeret, så det er let at finde vej.
Landskabet er meget afvekslende og man kommer igennem skov, klitplantager, marker og dybe dale og kløfter. Desuden kommer man forbi små og store gravhøje. Den højeste er Lerup Bavnehøj på 83 m, hvorfra der er en fantastisk udsigt.
Lien-skrænten er en 60 m høj indlandsskrænt som afmærker det sted hvor havet i stenalderen gik til. Det flade område foran kaldet Underlien markerer så stenalderhavets havbund. Udsigten fra skrænten og helt til den nuværende kystlinie er fantastisk.
Men mest magisk er dog selve Fosdalen som skærer sig ind i Lien. I bunden løber en lille bæk. Vandet kommer fra flere (hellig)kilder i dalsiderne og er med til at give dalen en meget fredfyldt atmosfære. De store, gamle og krogede træer bidrager til den eventyragtige stemning.
Og når man alligevel er i området kan jeg også anbefale en vandretur gennem både Kollerup Plantage og Svinkløv Klitplantage. Og naturligvis en lang tur langs havet.
Jeg håber du er blevet inspireret til lidt sommerferievandring ved Jammerbugten.

Photos from El Camino - din indre vej's post 24/05/2021

Ø-HOP I DET SYDFYNSKE ØHAV 🏝
Med udgangspunkt fra Faaborg har jeg besøgt øerne Lyø, Avernakø og Bjørnø. 3 små pittoreske øer med meget smuk natur.
De to første kan man besøge på én dag da færgen sejler Lyø, Avernakø og Faaborg i fast rutefart. Det tager ca. 1/2 time mellem hver destination og koster 60 kr. for hele turen.
Færgen til Bjørnø koster 20 kr. tur/retur og tager små 20 minutter.
Her er der en sti langs vandet hele øen rundt. En meget smuk tur med udsigt til havet og grønne marker. Turen rundt tager et par timer. Resten af tiden kan man tilbringe i Bjørnø By med de mange smukke bindingsværkshuse og en meget hyggelig café.
Lyø er også en meget stemningsfuld ø med en sti langs vandet stort set øen rundt. Hvis man inddrager lidt asfaltvej ind og ud af Lyø By kan man stort set opleve hele øen. Vi havde et ophold på øen på 4 timer og det var meget passende.
På Avernakø som hænger sammen med øen Korshavn via en dæmning kan man gå rundt på de små veje og nyde atmosfæren på øen. Der findes flere stier til skønne strandområder.
På hjemmesiden visitfaaborg.dk kan du læse om Det Sydfynske Øhav og finde de oplysninger du har brug for bl.a. færgeafgange.
Og når man er i området kan jeg varmt anbefale en vandretur i Svannninge Bjerge.
Jeg håber mine billeder kan inspirere dig til at snøre vandrestøvlerne og komme afsted her i det smukke forår💚🌿🦋☀️💚

Photos from El Camino - din indre vej's post 09/01/2021

Nytårshilsen 🌠
Det blev ikke til mange caminovandringer (læs: ingen) i 2020. Derimod har jeg startet det nye år med et par dages vandring på den forholdsvis nye AMARMINO. Som navnet antyder ligger den på Amager og går fra Amager Fælled i Nord, ned gennem Kalvebod Fælled og til sidst langs kysten til Dragør på Sydamager. Er man ikke kendt på Vestamager er det en fin måde at komme rundt og lære øens natur at kende. Hele ruten er 27 km lang, men kan sagtens deles op i mindre etaper.
I går, hvor jeg startede min vandring, var det gråvejr og i dag strålende sol, og jeg må jo indrømme at solen og den blå himmel gjorde oplevelsen i dag noget mere betagende. Især de mange nye vådområder der er dannet efter regn og sne, synes jeg er meget smukke. Det er så beroligende for sindet at vandre i dette flade, åbne landskab.
Det er dejligt at der er så mange skønne steder at vandre i Danmark, men jeg håber alligevel at der i år bliver åbnet for muligheden for igen at tage udenlands og vandre i nogle skønne bjerge.
Jeg ønsker alle der følger mig her på siden et rigtig godt og aktivt 2021 med mange vandreture både inden- og udenlands.

16/11/2020

RUTE TIL RO - AMAGER FÆLLED 💚🧘🏼🍂

Københavns Kommune har i samarbejde med naturterapeutisk mindfulness instruktør Nina Lerche skabt en lille vandrerute med indlagte mindfulness øvelser.
På kommunes hjemmeside kk.dk/rutetilro kan man læse følgende:
“Vi kan sjældent fjerne udefrakommende støj og uro, men vi kan gøre noget for at skabe ro i os selv med naturens hjælp. Rute til Ro er en invitation til dig, der ønsker at sætte farten ned og genfinde roen i din hverdag.
På Rute til Ro går du på opdagelse i naturen og orienterer dig via 10 poster med forskellige mindfulness øvelser, som inviterer dig til at mærke, sanse og opleve den vilde bynatur.”

Ruten ligger på Amager Fælled ved den grønne cykelsti mellem Artillerivej og Ørestads Boulevard. Den følger allerede etablerede trampestier, og er mærket med pæle. Der er 10 poster på ruten med hver et skilt med forklaring på postens øvelse. Desuden har Nina indtalt øvelserne i udvidet form så man kan bevæge sig rundt i naturen og samtidig lytte til hendes blide stemme. Selve indtalingen tager omkring en times tid, men hvis man vil i dybden med øvelserne skal man afsætte mere tid. Jeg brugte ca. 2 timer i dag.
For at man kan få et indtryk af ruten har jeg taget billeder af alle instruktioner samt den natur jeg fokuserede på ved de enkelte øvelser.

Turen gav virkelig en skøn indre ro og jeg følte mig i tæt kontakt med naturen. Så jeg kan virkelig anbefale at du prøver det af.
Hvis du ikke har mulighed for at udforske ruten på Amager Fælled, kan du tage lydfilerne med dig ud i dit eget naturområde og skabe din egen “Rute til ro”. Lydfilerne finder du på kk.dk/rutetilro.

12/11/2020

VANDRINGER I ODSHERRED 💚

Hvis du lige nu mangler inspiration til vandreture her i Danmark kan jeg anbefale dig bogen “Vandringer i Odsherred”. Bogen beskriver 25 ture i området inkl. mange praktiske oplysninger. På det tilhørende kort er alle ruterne optegnet. Kort og bog fås ved henvendelse til visitodsherred.dk.

På en tåget og råkold novemberdag havde jeg valgt tur 135 som går rundt om Ordrup Næs og igennem Kårup Skov ialt 13,6 km. Og selv om sigtbarheden ikke var så god var det alligevel en meget smuk tur med store åbne vidder. Vi mødte kun ganske få andre og der herskede en skøn stilhed både langs kysten og i skoven.

Selvom vi nu går vinteren i møde og vi ikke har mulighed for at tage til varmere himmelstrøg, så er der altså stadig mange gode vandreoplevelser at hente herhjemme. Det er bare på med hue og vanter - og så afsted 😊🍂🚶‍♀️🍁

01/10/2020

Ø-VANDRING
Næste ø i rækken af danske øer, jeg gerne vil vandre på, blev Sejerø som ligger i Sejerøbugten i Odsherred.
Man sejler fra Havnsø Havn og overfarten tager 65 min. Vi nåede lige sidste gratis afgang i år, men ellers er prisen 65 kr.
Øen er 12 km lang og 4 km bred. Der er ikke anlagt en officiel vandresti, men der er flere stier/små veje tæt på kysten øen rundt. Man kan også flere steder vælge at gå helt nede ved vandet.
Fra havnen/Sejerby gik vi ned langs sydvestkysten til spidsen af øen som ender i en tange. Herfra gik vi op langs den anden kyst indtil vi gik tværs over øen tilbage til Sejerby. Hele ruten blev på ca. 18 km og dækkede halvdelen af øen.
Sejerø består af mange små morænebakker, hvoraf flere er blevet brugt som gravhøje. Men når man går langs kysten er ruten stort set flad.
Vi mødte ikke mange mennesker på vores tur, så vi kunne nyde naturens stilhed i fulde drag med bølgernes skvulpen, vindens susen i bladene og fuglenes kvidren og skræppen. En rigtigt skøn vandredag 💚🌸🦋🐞🌾🌿🌼🦆💚

26/09/2020

NATIONALPARK VADEHAVET
Så fik jeg vandret i den femte nationalpark i Danmark og kan nu sætte flueben ved dem alle 😄👍🏼
Og oven i hatten fik jeg et nyt stempel i mit øpas fra Mandø.
Jeg har vandret både ud fra Ribe og fra Tønder og har fulgt Marskstien på lange stræk. Hele ruten er 54 km lang og går i hele Vadehavsområdet i en ring fra Tønder langs den tyske grænse til Rudbøl og videre mod nord til Højer og Møgeltønder. Hvis man ønsker at gå hele ruten er der overnatningsmuligheder undervejs. Få yderligere info på toendermarsken.dk og toender.dk. Der er kort over ruten på begge sites. Ruten er i øvrigt rigtig godt markeret 👍🏼
Fra Ribe tog jeg en dag til Mandø hvor jeg nåede at vandre det halve af øen rundt inden traktorbussen kørte tilbage. Senere på dagen vandrede jeg ud mod Kammerslusen i min jagt på at se “sort sol”, hvilket dog ikke lykkedes, desværre.
Landskabet i Vadehavsområdet er først og fremmest fladt og med åbent udsyn over de smukke, grønne vidder. Naturen består mest af alt af vådområder med forskellig vegetation og et hav af fugle, gæs, ænder m.m.
Man vandrer ofte oppe på de utallige diger hvorfra man kan skue vidt og verden forekommer uendelig. Himlen er høj og horisonten er fjern og dette åbner til vores indre rum af stilhed. Da man blot skal følge de lige, lange strækninger er det oplagt også at lytte indad og lave gå-meditation. Man kommer hurtigt ned i kroppen som bevæger sig af sig selv, tankerne forsvinder, og man mærker at hjertet åbner sig som en indre blå himmel. Hvert skridt bringer én i tættere kontakt med naturen indtil man erfarer at man selv er natur💚♥️💚
Jeg håber mine billeder kan fortælle mere om området end mine ord og at du vil lade dig inspirere til selv at tage afsted på et tidspunkt 🙏🏼👣☀️🥰

03/09/2020

Ø-vandring 💚
Jeg har nu været på Orø, som ligger i Isefjorden, og vandret på trampestier rundt om øen. Det meste af tiden går man langs kysten, men indimellem må man gå på asfalt- eller grusveje, når trampestierne ikke hænger sammen. Der er i alt 14 km trampestier på øen.
Naturen er meget smuk og det meste af tiden har man et smukt udsyn over strand, eng og skov 🦢🌾🌳🌱🌸
Desværre er afmærkningen af ruten ikke særlig god og man er flere gange i tvivl om hvilken vej man skal gå. Her hjælper det at have en gps på sin telefon 😉Ved havnen kan man få en brochure med alle seværdigheder på øen og i midten af denne er der et udmærket kort hvor trampestierne er afmærket.
Færgen fra Holbæk tager ca. en halv time, og overfarten er stadig gratis september måned ud. Så jeg kan klart anbefale denne skønne sensommervandring 💚😍💚

13/08/2020

Ø-VANDRING 💚
Denne sommer har det været meget populært at tage på ø-hop ferie i Danmark. Nu er jeg også hoppet på bølgen og har fået mig et ø-pas (oepas.dk). Jeg synes det kunne være spændende at vandre på de mange danske øer af forskellig størrelse.
Jeg startede faktisk allerede sidste efterår, hvor jeg vandrede Nekselø rundt. Øen er fredet, kuperet og meget naturskøn og ikke større end man sagtens kan nå rundt om den på en dagstur. Den ligger i Sejrøbugten (Vestsjælland) og færgen dertil afgår fra Havnsø nær Kalundborg (de første billeder er fra Nekselø)
Jeg har også allerede vandret Bornholm rundt og på Samsø af flere omgange. Begge er virkelig dejlige vandre-øer med meget varieret og fantastisk natur.
Nu har jeg så lige været nogle dage på Ærø og vandret på Øhavsstien der går fra Søby i nord til Marstal i syd. Strækningen er 37 km, så den kan gås på én dag, men vi delte den op i to. På den modsatte side af øen findes Kystruten som er 30 km lang og går fra Marstal til Vitsø. Den har jeg så til gode til næste gang jeg kommer til Ærø, for det gør jeg helt bestemt. Men først vil jeg besøge nye, spændende øer😄💚☀️

11/05/2020

Så er jeg hjemme igen efter en uges vandreferie på den sjællandske nordkyst, hvor jeg havde base i et sommerhus i Liseleje.
Området er naturmæssigt ret varieret, så det var let at planlægge forskelligartede ruter hver eneste dag.
Nogle dage gik jeg lange strækninger langs havet både mod vest til Hundested og mod øst til Tisvilde. Man kan også vælge at følge Nordkystruten (cykelrute 47), som går lidt ind i landet.
Andre dage gik jeg på det store, åbne Melby Overdrev og ind i Asserbo Plantage med hovedsageligt nåle- og birketræer. Jeg var også i Tisvilde Hegn med Troldeskovens “forkrøblede” træer.
Og jeg gik næsten hver dag igennem Liseleje Plantage ned til vandet, hvor jeg et par aftener så smukke solnedgange.
Det blev til omkring 15-18 km hver dag med god tid til at sidde og meditere i naturen og lytte til alle dens smukke lyde.
Så længe vi ikke kan tage til udlandet og vandre, er det med at komme ud i alle de skønne vandreområder der findes i Danmark. Og dette område er meget anbefalelsesværdigt 💚🌿🌼💚🦋🐝💚

04/02/2020

Hvis du drømmer om at vandre under varmere og mere solrige himmelstrøg end de hjemlige på denne årstid, så er De Kanariske Øer et rigtig godt bud.
Jeg har tidligere vandret på alle 7 øer, og i år vendte jeg så tilbage til Tenerife. Denne gang på den sydlige del af vulkanøen.
Jeg indlogerede mig i en lille studiolejlighed i nærheden af busstationen i Los Cristianos og tog så bussen op til nogle af de små landsbyer i udkanten af nationalparkerne syd for Teide. Herfra kunne jeg så vandre nogle skønne og mere eller mindre strabadserne dagsture 😅
Som tidigere brugte jeg Rothers guidebog Walking on Tenerife, som har rigtig fine turbeskrivelser og niveauinddelinger så man ved hvad man går ind til. Desuden kan man downloade de forskellige ruter på en smartphone med gps.
Tenerife er en populær ø for vandrefolket, så jeg mødte andre mennesker på mine ture, hvilket jeg syntes var betryggende, så jeg ikke var alene på stierne oppe i højderne.
Da Tenerife jo er en vulkanø (som de øvrige kanariske øer) er naturen ret speciel og smuk på sin helt egen måde. Kan bestemt anbefales 💚🗻💚

02/01/2020

Rigtig godt nytår til alle der følger mig her på siden 🌟🎇💖 Jeg håber alle er kommet godt ind i 2020 og jeg ønsker for alle at det må blive et år med mange skønne vandreture i ind- og udland. Og jeg håber at I vil lade jer inspirere til at udforske nye ruter. Det er en dejlig udfordring.
Min vandretur på årets første dag foregik i den sydvestlige del af Söderåsen i Skåne. Et område som var fuldstændig ukendt for mig. Der var rigtig mange stier på kryds og tværs og jeg mistede da også orienteringen indimellem. Men med et godt kort med gps på mobilen kan man altid finde hjem😉👍
Naturen her var ikke så dramatisk som i selve Söderåsen nationalpark længere østpå (se evt. mit tidligere opslag). Men jeg fik gået 17 smukke kilometer i den grønne vinterskov💚🌲💚 En dejlig start på det nye år 😊🙏🏼

Videoer (vis alle)

Er der noget mere livgivende end at sidde og betragte havets lys og lytte til bølgernes brusen? Jeg synes det ikke 💚💚
En rituel fodvask

Produkter

Ingen i øjeblikket

Adresse

Matthæusgade 12 B
Copenhagen
Andre Sport og fritid i Copenhagen (vis alle)
Det Lille Værksted Det Lille Værksted
Vennemindevej 57, Kld
Copenhagen, 2100

Det Lille Værksted er et kreativt fristed på delebasis.

Bådeklubben Sjællandsbroen Bådeklubben Sjællandsbroen
Sejlklubvej 16
Copenhagen, 2450

En bådeforening for fritidssejlere. Vi er drevet af frivillig arbejdskraft og fællesskab. Klubben er en del af frihavnsordningen. Klubben er styret af medlemmer og en valgt bestyrelse. (Se hjemmeside).

SIM Summer Camp SIM Summer Camp
Amager Strandvej15
Copenhagen, 2300

SIM Summer Camper sommerferieaktiviteter for børn og unge med ADHD, autisme og/eller andre særlige behov hver sommer i uge 31

Nordic 24 Copenhagen - 24H MTB Racing Nordic 24 Copenhagen - 24H MTB Racing

IFLY Copenhagen IFLY Copenhagen
Arne Jocobsen Allé 12

Indoor Skydiving wind tunnel

Swim Bike Run Swim Bike Run

Swim Bike Run tilbyder personlig træning til motionister såvel som elite atleter. Derudover arrangeres firmaløb med henblik på at skabe en sundere arbejdsplads eller nå en bestemt målsætning - som fx kunne være Copenhagen Marathon.

Meta by B Meta by B
Hvidkildevej 18
Copenhagen, 2400

META by B danner rammerne for vejledning til den målsætning du har primært indenfor: triathlon, løb, kost og livsstilændring, eller fys-behandling.

Fishtrip Fishtrip
Hejrevej 30
Copenhagen, 2400

#GetHooked #CatchLife

Mee Sook Yoga Mee Sook Yoga
Copenhagen

Yin yoga, hatha yoga, pre-natal yoga, yoga for mothers & babies; workshops, courses, and yummy massages <3 Please visit my homepage for more info - or contact me directly.

Thybod Thybod
Copenhagen, 1360

I Thyboden i Torvehallerne præsenterer vi nogle af Thys fødevareprodukter og giver jer mulighed for at smage nogle af egnens bedste smagsoplevelser.

Amager Fælled parkrun Amager Fælled parkrun
Amager Fælled
Copenhagen, 2300

Amager Fælled parkrun er et gratis 5km løb hver lørdag kl 9 med resultaterne på internettet.

Team Mills i Hamborg Team Mills i Hamborg
Rosengården 9
Copenhagen, 1174

Tjek billeder og edits fra Riderne fra Team Mills. Hamborg, Montreux, mm...